گفتگو با همایون رضایی/ رتبه هفت آزمون کارشناسی ارشد گفتاردرمانی سال ۹۴

گفتگو با رتبه هفت آزمون کارشناسی ارشد گفتاردرمانی سال ۹۴ 

همایون رضایی: گفتاردرمانی از لحاظ معنوی هم بسیار باارزش است. بعد از آزمون اطمینان داشتم که قبول می شوم/ هدیه ی قبولی من فقط تبریک بود و تبریک!

▪ با سلام. ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید

  • همایون رضایی هستم. دانشجوی ترم دو کارشناسی ارشد گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران. دوران کارشناسی هم در دانشگاه علوم پزشکی سمنان گذراندم.

▪بعد از کنکور سراسری، گفتاردرمانی را با علاقه انتخاب کردید؟

  • در یکی دو سال اول سردرگم بودم. درس ها و واحد ها برایم مبهم بود. اما خب به مرور بهتر شد و درسها اختصاصی تر شدند و با شروع دوره ی کارآموزی وضع به مراتب بهتر شد. هرچند بعضی مواقع اتفاقاتی رخ می دهد که آدم وقتی نگاه می کند مثلا از رشته دلسرد می شود، اما از آن طرف هم بعضی نکات وجود دارد که باعث می شود رشته ات را دوست داشته باشی و به آن افتخار کنی. بعضی از اساتید ممکن است دید دانشجوها را نسبت به رشته خوب تر کنند و بعضی نیز بدتر. در نهایت تصمیم گرفتم که در این رشته بمانم و تا انتهایش هم ادامه دهم ان شاالله.

▪از کی مطالعه برای ارشد را شروع کردید؟

از شهریور…۹۳

▪میزان ساعات و کیفیت مطالعه تان چگونه بود؟

خیلی متفاوت بود. بعضی روز ها زیاد می شد و بعضی روزها هم کم. اما نحوه خواندن به تدبیر خاصی نیاز دارد. مثلا نیاز نیست تمام رفرنس ها خوانده شود.  میشود مهم ها را انتخاب کرد و با مطالعه همان ها، رتبه دلخواه را کسب نمود.

▪منابع حذف شده ی شما کدام ها بودند؟

۵ تا. بیشاپ، هاف، شکاف کام،  وارد و ثمره.

▪حس و حال تان موقع آزمون چگونه بود؟ (هنگام پاسخ دادن به سوالات) 

خب قبل از امتحان با توجه به اینکه دوستانم نسبت به من منابع بیشتری را مطالعه کرده بودند، من خیلی امیدوار نبودم. اما خب برای قبولی رفته بودم سر جلسه. خب موقع پاسخ دادن به سوالات هم احساس کردم که دارم خوب به سوالات پاسخ می دهم. هر چند با درس هایی که نسبتا سوالاتش سخت بود شروع به پاسخ دادن کرده بودم.  چیزی که مهم بود این بود که سوالات همه ی درس ها برایم در یک سطح بود و این خیلی به من کمک کرد.

▪بعد از آزمون چطور؟

خوب بود. می دانستم که آزمون خوبی را پشت سر گذاشته ام و می دانستم که قبول خواهم شد و با دیدن کلید سوالات مطمئن تر شدم که رتبه خوبی کسب خواهم کرد.

▪درصد هایتان چگونه بود؟

اختلالات صوت و تشدید ۳۵

اختلال بلع ۴۳

اختلالات واج شناختی و آواشناختی ۴۳

اختلالات روانی گفتار ۴۷

اختلال زبان در دوران رشد ۳۸

اختلال اکتسابی زبان ۴۳

زبان عمومی ۴۷

رتبه کل: ۷ . سهمیه : آزاد

▪هدیه قبولی تان چه بود؟ از چه کسی دریافت کردید؟

از هیچکس، هیچی. ولی خب دوستان لطف داشتند و خیلی تبریک می گفتند.

▪توصیه تان به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد چیست؟

به نظر من یک منبع سخت و آسان را با هم بخوانند. دو تا دو تا. و وقتی کتاب های جدید را انتخاب می کنند حتما قبلی ها را مرور نمایند تا از ذهن شان پاک نشود. یادشان باشد که قرار نیست در دور اول مطالعه، همه چیز را یاد بگیرند. ضمنا قرار نیست همه ی چیزهایی که در رفرنس ها آمده را حفظ کنند. سعی کنند قسمت های مهم تر را بیشتر مطالعه کنند.

▪چرا دانشگاه علوم پزشکی تهران را انتخاب کردید؟ انتخاب اول تان بود؟

بله انتخاب اولم بود. به هرحال آدم در زندگی خیلی شاید فرصت نداشته باشد که دانشگاه تهرانی بشود. باید از فرصت ها استفاده کرد و من بدون هیچ تردیدی این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم.

▪خب چرا واقعا؟!

یکی به خاطر اسمش. خیلی مهم است. به هر حال معتبرترین دانشگاه علوم پزشکی در کشور محسوب می شود.

یکی دیگر اینکه خیلی به پژوهش اهمیت می دهند در این دانشگاه و همین طور به خاطر اساتید خوبی که در این دانشگاه حضور دارند.

▪اصلی ترین دغدغه رشته ی گفتاردرمانی را چه می دانید؟

اینکه فارغ التحصیلان و اساتید بزرگ این رشته خیلی با هم متحد نیستند. یک حس رقابت (شاید بدی) بین شان است که بنظرم باعث شده که هرکسی کار خودش را بکند و رشته این وسط بماند و پیشرفتی نکند. خیلی از دانشجو ها شاید افسرده می شوند از دیدن این شرایط و اوضاع. هرچند می دانیم که این رشته در دنیا، رشته ی بسیار خوبی است.

▪مهمترین نکته مثبت رشته ی گفتاردرمانی از نظر شما چیست؟

از لحاظ معنوی خیلی خوب است. وقتی پیشرفت مراجعین (خصوصا کودکان) و همین طور خوشحالی والدین شان را می بینیم. دیگر اینکه می توانیم یک حیطه خاص را انتخاب کنیم. مثلا یک نفر به کار با بزرگسال علاقه مند است و بیشتر به درمان اختلالات بزرگسالان می پردازد. یا مثلا اگر کسی اختلال زبانی دوست نداشته باشد می تواند کار را در درمان  اختلال بلع یا صوت ادامه دهد.

▪توصیه خاصی به درمانگرانی که خیلی دوست داشته اند به ادامه تحصیل بپردازند و خب بدلیل شرایط کاری و… موفق به این کار نشده اند دارید؟

از مباحث علمی و علم روز دنیا دور نشوند و اطلاعات شان را بروز کنند. به دانشی که در دوران تحصیل فرا گرفته اند اکتفا نکنند. به مقالات و کتاب های به روز در مباحثی که علاقه مند هستند مراجعه کنند و به مطالعه ی آنها بپردازند. بنظر من بار عملی بسیار مهم تر از مدرک است.

▪از گفتاردرمانی آنلاین اطلاعی دارید؟

قبل از اینکه مقطع ارشد را شروع کنم اطلاع زیادی نداشتم. تابستان فعالیتش زیاد هم نبود. ولی خب با توجه به اینکه وقتی به دانشگاه آمدم با مدیر این پروژه هم کلاس شدم خب اطلاعاتم بیشتر شد و می بینم که گفتاردرمانی آنلاین اهداف بزرگی را دنبال می کند که بنظرم اهداف خوبی است و امیدوارم با همکاری اساتید و دانشجویان به اهداف مشخص شده اش  برسد. من هم هر کمکی از دستم بر بیاید حتما خدمت تان خواهم بود.

▪و اما سخن پایانی…

از پدر و مادرم و دو خواهرم تشکر می کنم. این چهار نفر همیشه پشتیبان من و باعث دلگرمی من بوده اند. خصوصا خواهر بزرکترم که خیلی به من کمک کرد. از دوران مدرسه تا به امروز. همچنین از اساتید دوره کارشناسی ام که شاگردی شان را کردم، خصوصا جناب آقای دکتر بختیاری کمال تشکر را دارم. امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشند.

ما هم برای شما آرزوی موفقیت روز افزون داریم.

کپی این مطلب  تنها با ذکر منبع (گفتاردرمانی آنلاین) مجاز می باشد.



دیدگاهتان را بنویسید