چگونه كودكان واژه هاى انتزاعى را ياد مى گيرند؟!

دانستن اینکه کودکان چگ.نه واژهای انتزاعی مانند (درد) و یا (گرسنگی) را می آموزند، شاید برای شما نیز جالب باشد. به این منظور روند فراگیری چنین واژگانی در کودکان را با هم مرور می کنیم.

كودكان به هنگام فراگيرى معناى واژه ها، خيلى زود به توليد و درك واژه هاى كاملا انتزاعى مى پردازند. واژه هايى كه احساسات (گرسنگى، رنج، لذت) و مفاهيم پيچيده ( دروغ، صداقت، حدس) را بيان مى كنند، از جمله واژه هاى فراگرفته هستند. اما اين واژه ها چگونه آموخته شده اند؟

تجربيات ذهنى ماهيت متفاوتى دارند. كارى كه كودك بايد براى ياد گرفتن واژه هاى انتزاعى انجام دهد، مشاهده ى گفتار به همراه موقعيت ها و رخدادهاى محيطى و سپس ارتباط دادن آنها به تجربيات و فرآيند هاى ذهنى است.

براى مثال واژه هاى “گرسنه” و “درد” چگونه آموخته مى شوند؟
كودك ابتدا بايد موقعى كه ديگران اين واژه ها را بكار مى برند و موقعيتى را كه در آن، اين واژه ها واقع مى شوند، به خاطر بسپارد. ممكن است كودك گريه كند و مادرش به او بگويد: “گرسنه اى؟” يا ممكن است كودك به موز اشاره كند و مادرش بگويد: “موز مى خواى؟” ” گرسنه اى؟”. مادر چون حدس مى زند كه كودك مدتى است غذا نخورده، ممكن است به اين دليل از واژه گرسنه استفاده كند. در مورد واژه ” درد” هم مثلا ممكن است كودك زمين خورده باشد و پدرش بگويد: ” طفلى دخترم، درد مى كند؟”.

كودك بايد به خاطر بسپارد چه واژه هايى ( گرسنه – درد) به كار رفته اند و آنها را به احساساتى كه در ذهن خود تجربه كرده است ( درد و گرسنگى) مرتبط سازد.
پس از اينكه كودك چندين بار واژه هاى خاص را با احساسات خاص تجربه كرد، از اطلاعات كافى براى تشخيص اينكه چه صورت هاى آوايى به چه احساسى مربوط است، برخوردار مى شود.

كودك با تجربه كردن بيشتر مى تواند صحت كار خود را بيازمايد و بفهمد كه آيا صورت آوايى “گرسنه” به حس گرسنگى و صورت آوايى “درد” به احساس درد مرتبط است يا خير.

منبع: درآمدى بر روانشناسى بان. دنى استاينبرگ. ترجمه ى ارسلان گلفام.چ پنجم ١٣٨٩.

عنوان اصلى كتاب:
An Introduction to Psycholinguistics
Danny D. Steinberg

کپی تنها با ذکر منبع گفتاردرمانی آنلاین مجاز می باشد.

کانال تلگرام گفتاردرمانی آنلاین



دیدگاهتان را بنویسید